Program autorski "Mały przedszkolak wielkim patriotą"
Autorski
Program Edukacji Patriotycznej
„Mały przedszkolak wielkim patriotą”
Realizacja: 01.11.2018r.- 15.06.2019r.
Grupa: 3-latki
Opracowała: mgr Halina Sobstyl
Wychowanie w miłości do Ojczyzny, kultywowaniu polskich tradycji i szacunku do twórców Niepodległej powinno być elementem nauki już na etapie edukacji przedszkolnej. Postawy, które ukształtujemy w dzieciach w tym wieku towarzyszą im praktycznie przez całe życie. Wychowanie w duchu patriotycznym jest także elementem przygotowania dziecka do nauki w szkole. Wprowadzanie trudnych do przyswojenia przez dzieci treści historycznych nie musi być jednak tak skomplikowane, jak mogłoby się to wydawać. Istnieje naprawdę wiele sposobów na to, aby zapoznać maluchy z historią i kulturą Polski. Dla małego dziecka pojęcie „Ojczyzna” jest wyrazem abstrakcyjnym, gdyż nie rozumie ono do końca jego zakresu znaczeniowego. Aby w przyszłości dziecko rozumiało słowo: Polak – patriota – Polska – moja Ojczyzna, należy „małymi kroczkami” przybliżać mu obraz kraju, rozbudzać patriotyzm prostymi sposobami i metodami dostosowanymi do możliwości dziecka. Treści wychowania patriotycznego koncentrować się będą wokół kształtowania u dzieci świadomości przynależności do swojej rodziny i kraju. Wyobraźnia małego dziecka, duża wrażliwość emocjonalna, zaciekawienie światem sprzyjać będzie kształtowaniu obrazu Ojczyzny, który pozostanie na całe życie.
CELE PROGRAMU
Cel główny:
- przekazywanie dzieciom wartości patriotycznych: miłości do ojczyzny, poszanowania symboli narodowych oraz kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji;
Cele ogólne:
- kształtowanie przynależności do rodziny; uwrażliwianie na potrzebę zapamiętywania nazwy ulicy, na której się mieszka
- podawanie nazwy swojej miejscowości; rozpoznawanie i podawanie nazw budynków charakterystycznych dla swojej miejscowości
- kształtowanie tożsamości narodowej: mówimy po Polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska; budzenie przywiązania do swojego kraju poznanie flagi i godła – symbolu narodowego
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wie jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa
- nazywa godło i flagę państwową oraz herb swojego miasta;
- zna polski hymn;
- zna znaczenie wytworów kultury narodowej i wybranych tradycji narodowych i regionalnych (legendy, zwyczaje, obyczaje, stroje, tańce);
- ma właściwy emocjonalny stosunek do historii ojczyzny, do miejsc pamięci narodowej i bohaterów narodowych
Metody pracy:
- podające (informujące, oparte na słowie) – opowiadanie, wyjaśnienie, opis, rozmowa;
- eksponujące (oparte na obserwacji) – inscenizacje, dramy, ruchowe i muzyczne, eksponowanie prac dzieci;
- praktyczne (działanie).
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- z całą grupą