Publiczne Przedszkole nr 1 im. Jasia i Małgosi w Białobrzegach

Kalendarium

Sobota, 2024-04-27

Imieniny: Sergiusza, Teofila

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 824226
  • Do końca roku: 248 dni
  • Do wakacji: 55 dni

Innowacja pedagogiczna "Ekonomia przedszkolaka"

INNOWACJA METODYCZNA

„Ekonomia przedszkolaka”

Czas realizacji: 01.10.2021 – 10.06.2022

Grupa docelowa:  grupa V, dzieci 6-letnie

OPIS INNOWACJI

     Głównym założeniem innowacji jest poszerzenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie podstaw ekonomii oraz podniesienie jakości kształcenia poprzez zaproponowanie innowacyjnych rozwiązań metodycznych w celu podnoszenia świadomości finansowej dzieci. Innowacja powstała z potrzeby edukacji dzieci na temat podstawowej wiedzy o zjawiskach ekonomicznych i zapoznawania przedszkolaków z zasadami regulującymi funkcjonowanie w świecie konsumenckim. Realizowane zadania są ukierunkowane na szeroko pojętą edukację w zakresie przedsiębiorczości i ekonomii oraz promocję postaw przedsiębiorczych. Działania prowadzone w ramach innowacji mają za zadanie zachęcać dzieci w wieku przedszkolnym do odkrywania podstaw ekonomii, tajemnic pieniądza, tajników udanych i oszczędnych zakupów, dążąc do ukształtowania - w przyszłości - prawidłowych postaw konsumenta. Plan działań innowacji przeznaczony jest dla dzieci 6-letnich. Będzie realizowany w przedszkolu podczas zajęć dydaktycznych; zajęć popołudniowych, na zajęciach języka angielskiego, spotkaniach z przedstawicielami różnych zawodów, wycieczkach (uzależnione od ograniczeń związanych z pandemią), quizach itp. Chciałabym, aby dzieci wiedziały jak ważne jest oszczędzanie, a przy okazji spełnianie swoich drobnych marzeń dlatego przez cały okres trwania innowacji dzieci będą odkładać pieniążki na książeczkę PKO (Przedszkolna Kasa Oszczędnościowa) – nie więcej niż 10 zł miesięcznie. Na zakończenie spróbujemy tak wykorzystać te pieniądze, aby dzięki nim dzieci mogły spełnić swoje małe marzenie np. kupić sobie coś za zaoszczędzone pieniążki, na co zawsze miały ochotę, pójść na lody z okazji Dnia Dziecka.

CELE:

Cel główny:

Wszechstronne wsparcie rozwoju dziecka ukierunkowane na szeroko pojętą edukację w zakresie przedsiębiorczości i ekonomii oraz promocję postaw przedsiębiorczych.

Cele ogólne:

1. Upowszechnianie podstawowej wiedzy ekonomicznej,

2. Zapoznanie z historią i znaczeniem pieniądza,

3. Odpowiedź na pytanie skąd się biorą pieniądze,

4. Zapoznanie się z pojęciami „praca” i „zawód”

5. Nabywanie świadomości działania reklamy,

6. Zachęcanie do świadomego i czynnego udziału w planowaniu, kontrolowaniu i budowaniu

   budżetu własnego i rodzinnego

7. Kształtowanie nawyku racjonalnego gospodarowania pieniędzmi,

8. Promowanie idei przedsiębiorczości wśród dzieci w wieku przedszkolnym,

PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW:

1. Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci poprzez organizowanie w salach dziecięcych

    kącików tematycznych: bank, poczta, sklep, książki itp.

2. Prowadzenie zabaw i zajęć o tematyce ekonomicznej z wykorzystaniem

zgromadzonego zasobu pomocy edukacyjnych.

3. Wdrażanie dzieci do oszczędzania wody, segregacji odpadów, dbałości o środowisko.

4. Oglądanie prezentacji multimedialnych, zdjęć, ilustracji, słuchanie piosenek jako element                                       

    zajęć dydaktycznych o tematyce ekonomicznej .

5. Wykorzystanie ekranów multimedialnych do oglądania filmów edukacyjnych, do w gry

    komputerowe o tematyce ekonomicznej.

6. Organizowanie wycieczek do instytucji finansowych, sklepów itp.

7.  Zorganizowanie quizu wiedzy ekonomicznej.

8. Założenie PKO czyli Przedszkolnej Kasy Oszczędnościowej

ZAKŁADANE EFEKTY

Dziecko:

1. Potrafi wytłumaczyć co to są pieniądze i skąd się one biorą

2. Wie, gdzie można dokonywać zakupów (sklep, Internet)

3. We czym można zapłacić za zakupy (gotówka, karta, telefon)

4. Wie na czym polega praca kasjera, bankiera, sprzedawcy

5. Rozpoznaje polską walutę, zna walutę Unii Europejskiej

6. Uczestniczy w planowaniu zakupów

7. Klasyfikuje towary ze względu na ich ważność i przeznaczenie,

8. Rozumie, że ilość pieniędzy jest ograniczona

9. Zna zalety oszczędzania

10. Utrwaliło wiedzę dotyczącą sklepu, kupowania, zachowania się w sklepach

11. Dysponuje wiedzą na temat oszczędzania pieniędzy oraz innych dóbr (woda, prąd, ubrania

      itp.)

12. Wie co to pożyczka, rachunek bankowy, cena

Nauczyciel:

1. Wykorzystuje możliwości, jakie dają urządzenia multimedialne

2. Poszerza swoja wiedze na temat podstaw ekonomii

3. Prowadzi zajęcia odpowiednio dobranymi metodami

4. Organizuje wycieczki, quiz, PKO

Wpływ na przedszkole:

1. Podniesienie jakości pracy przedszkola

2. Podniesienie wyników edukacyjnych wychowanków

3. Poszerzenie współpracy ze środowiskiem lokalnym

4. Promocja przedszkola w środowisku

EWALUACJA I MONITORING

    Założone cele będą monitorowane poprzez zapisy w dokumentacji przedszkolnej, zdjęcia,

zapisy na stronie internetowej, facebook , wykazy kart PKO.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu i przedstawione przed Radą

Pedagogiczną. Zostanie przedstawione rodzicom podsumowanie realizacji innowacji uwzględniając w nim opisy i zdjęcia.